En norrlänning$ tankar om allt och inget

Öldrickande nyliberal sportfåne med siktet inställt på Tyskland 2006.

måndag, juli 18, 2005

De totalitära studentkårerna

Idag blev jag en bitter erfarenhet rikare. Ty, att det är gratis att gå på universitet i Sverige är en jävla myt! Nej, det är inte världens högsta skattetryck jag tänkt kritisera i detta inlägg; utan de förbannade studentkårerna. Högskolornas eget fack, som till och med överträffar sina förlagor vad gäller maffiafasoner.

Efter solsken kommer regn, heter det. I fredags fick jag beskedet att jag blivit antagen till ett av de universitetsprogram som jag sökt på. Idag skickade universitet ifråga mig diverse information inklusive ett brev från studentkåren. Inledningsvis hälsar de mig hjärtligt välkomna till skolan för att sedan förtälja att betalar du inte medlemsavgiften till vår studentkår så blir du avstängd från dina studier. Jahaja!?

De har inte heller hyfs att berätta vad kalaset kommer att kosta, utan bara att jag kommer att få ett inbetalningskort och om jag inte betalar i tid så åker jag på en förseningsavgift. Jag tackar ödmjukast för att jag ges möjligheten att budgetera för denna påtvingade avgift. Enligt SFS: 1998:1691 i högskoleförordningen är studentkårer till för att ”främja medlemmarnas studier och vad som har sammanhang med studierna”. Och det gör de genom att sno pengar från oss?

Jag skyr facket likt pesten, och skulle aldrig kunna tänka mig gå med i något. I yrkeslivet erbjuds man dock just möjligheten att inte gå med. Man har ett val. Till de totalitära studentkårerna är dock ett medlemskap obligatoriskt. Det är horribelt och rent utav sagt förjävligt! Ett jävla vänsterpåhitt som skulle få Stalin att gråta av lycka i helvetet.

4 Comments:

At tisdag, juli 19, 2005 10:00:00 fm, Blogger k d said...

Välkommen till universitetsvärlden... Här tar man och tvingas på en åsikt...
Kårobligatoriumet är nog en av de saker jag stör mig mest inom högskola/universitetsvärdlen idag.
Det tragiska är, at när man kritiserar kårobligatoriumet, så får man "ja, men det är ju för studenternas bästa" slängt i ansiktet.
Ingen debatt sker, de som rör sig inom kåren, bryr sig inte... de som inte gör det bryr sig ännu mindre...
En undersökning som gjordes för ett par år sedan, visade at 86% av dagens studenter , INTE skulle vara med i studentkåren om det var frivillgit...

 
At tisdag, juli 19, 2005 1:07:00 em, Blogger Daniel said...

Håller med er båda!

MVH

 
At tisdag, augusti 02, 2005 9:54:00 em, Anonymous Anonym said...

Men kim i sossarnas sverige är människan svag, Att du kritiserar studentkåren är bara ett tecken på att du inte förstår ditt eget bästa! Tur storebror tvingar dig till att handla rätt!

 
At onsdag, augusti 10, 2005 1:11:00 fm, Anonymous Anonym said...

Hmmm, senaste gången saken behandlades i riksdagen svek en moderat, varför kårobligatoriet blav kvar. Tyvärr befolkas riksdagen till stor del av före dettta kårfifflare.

 

Skicka en kommentar

<< Home