En norrlänning$ tankar om allt och inget

Öldrickande nyliberal sportfåne med siktet inställt på Tyskland 2006.

måndag, juni 13, 2005

Facket: Det måste gullas mer med våra fångar!

Säkerheten på svenska fängelser är för hög. Det tycker Statstjänstemannaförbundet inom kriminalvårdens ordförande, Per Sunneborn. Sunneborn ogillar den ökade säkerhet som uppkommit tillföljd av de alltför många rymningarna under förra sommaren. Den ska, enligt honom, rubba någon form av respektbalans mellan vårdare och intagna, och således rendera i sämre säkerhet för de anställda.

Till Dagens Nyheter säger Sunneborn:
”Genom att sätta upp betong och plåt kring promenadgårdarna försämrar man miljön där de intagna vistas. Jag tror inte på den formen av ökad säkerhet, man tangerar gränsen för vad som är humant. Det här handlar trots allt om folk som ska gå i de här miljöerna under 20-25 år.”
Bara i Sverige, säger jag. För det första skall en frihetsberövande åtgärd inte vara någon form av dans på rosor. Således skiter jag fullständigt i om det krävs, i Sunneborn-mått mätt, inhumana åtgärder för att se till att de stannar inom fängelsets inhägnad. Vad gäller personalens säkerhet så tillhör jag gruppen som anser att fängelseväktare borde vara utrustade med vapen; en åtgärd som sannerligen skulle återställa respektbalansen.

2 Comments:

At tisdag, juni 14, 2005 3:49:00 fm, Anonymous Anonym said...

Vänta nu, exakt varför sitter de inne? Jag hade för mig att det var någon slags "straff" för brottslighet... :^)

 
At söndag, augusti 07, 2005 11:15:00 fm, Anonymous Anonym said...

Fel, de kallar det "kriminalvård"

 

Skicka en kommentar

<< Home